QUAND L'ARMEE BURUNDAISE COMBATTAIT ENCORE LE GENOCIDE (III)
BURUNDI INFORMATION (le 14 juin 2010). Dans cette troisième et dernière partie sur les discours des militaires burundais sur le génocide, nous vous présentons l’intervention d’un officier supérieur qui posa quatre questions au médiateur Nelson Mandela lors de la visite de ce dernier au Burundi le 12 juin 2000.
La première question était en rapport avec le traitement paradoxal que la communauté internationale avait réservé aux milices terroristes et génocidaires du Burundi, à savoir, le CNDD-FDD-FNL. Selon cet officier, on aurait dit qu’on récompensait ces criminels contre l’humanité pour les massacres de civils innocents qu’ils commettaient depuis 1993.
Dans sa deuxième question, l'officier rappella l’origine de la guerre qui entrait dans sa huitième année: l’armée avait en face d’elle des hordes génocidaires qui s’étaient mis à exterminer la composante tutsi de la population burundaise [‘abantu bahonya ubwoko n’ubu bakibandanya,’ littéralement, ‘des gens qui ont commis le génocide et qui le commettent toujours]. “Pourquoi alors voulez-vous qu’on les intègre dans l’armée, alors qu’ailleurs, en ex-Yougoslavie, au Rwanda, etc, de tels actes sont réprimés?” demanda-t-il? On note en passant que malgré ses questions très pertinentes, l’intervenant n’ose pas identifier les victimes de choix de ces miliciens, à savoir, les tutsi. Pour rappel, ces derniers étaient tués indistinctivement par les hommes du CNDD-FDD qui y adjoignaient quelques fois les hutu qui rejettaient l’idéologie génocidaire.
La troisième question concernait les quotas ethniques sur lesquels on allait désorganiser l’armée en y intégrant les miliciens génocidaires. L'intervenant souligna que la fameuse distribution de la population burundaise en 85% de hutu, 14% de tutsi et 1% de twa dataient de la colonisation; que ces chiffres qui avaient été calculés suivant des procédés très peu fiables, devaient avoir changé suite aux mariages interethniques, au génocide et à l’exil. Par cette question, l’officier aura le mérite d’avoir tenté de déconstruire le socle de la théorie odieuse des quotas ethniques.
La dernière question concernait l’intégration dans l’armée des miliciens génocidaires à concurrence de 50%. L’officier voulut s’enquérir si ces proportions seraient étendues aux autres institutions. Il prit également soin de demander pourquoi c’est par l’armée qu’on commencait cette opération honteuse. Fait non-négligeable, quand l’intervenant abordait cette question, le putschiste pro-génocidaire Buyoya le somma de boucler son intervention – probablement qu’il était déjà trop dérangé par l’exposition détaillée qu’on venait de faire des contre-vérités soutendant les accords impies d’Arusha alors en préparartion.
Conclusion sur la série des discours de l’armée burundaise sur le génocide
Les discours des militaires burundais face à l’ institutionnalisation du génocide aura montré que les accords impies d’Arusha n’ont jamais eu l’adhésion populaire qu’on leur prête. Ils furent le fruit d’une coercion exercé séparément par les pouvoirs publics d’une part, et la communauté internationale, d’autre part. Et malgré cette énumération des lacunes qu’accusait le plan d’Arusha, les forces armées s’y conformèrent moins par conviction que par coercion. Quoiqu’illégitime, le commandant en chef de l’armée, le putschiste pro-génocidaire Buyoya avait parlé. C'est ainsi que le slogan “Ton chef, ton cerveau” qui avait fait de l'armée burundaise la plus disciplinée de la région, contribua à sa destruction. Car en se pliant au désidérata de son putschiste de commandant, l'armée pavait la route aux milices qui, moins de 5 ans plus tard, viendront l’assujetir et la renvoyer.
TRANSCRIPTION DE L'INTERVENTION
Ikibazo ca mbere mfise, ni gusiguza. Iyo abantu bafashe bakarengera mu bantu bakica, hanyuma bagaca bagwana n’abasirikare basanzwe bacungera abantu n’igihugu, eeeh, iyo abasirikare bashoboye gucungera imbibe zabo, bagacungera n’abantu babo, ngirango, jewe uko ndavyibaza, mu vy’igisoda, baba batsinze ingwano.
None aba tumaze imyaka indwi tugwana, twebwe imbibe zacu turazicunze, n’aho bakibundabunda bica abantu mu misozi. None ko muvuga ko tubinjiza mirongo itanu kw’ijana, na mirongo itanu kw’ijana, ni inde yatsinze, ni inde yatsinzwe? Twe twagira tuti, uko twokwiyumvira, ko bamaze imyaka indwi bagerageza kutwomora tukabananira, tukaba tugikingiye imbibe, ubu ni bo bodusaba, kuko ari abarundi, tukaraba rero ingene twobashira muri runo rwego, barukeneye. Ico ni ikibazo ca mbere.
Ikibazo ca kabiri, hariho ikibazo kija kiravugwa, abasirikare jewe mu bo tubonana batarumva neza. Twasohoye inkoho muri 93, ni vyo vya vuba, kubera hariho abantu bafashe ibigwanisho bariko barahonya abarundi, kandi n’ubu bakibandanya. Iyi ni imyaka indwi. None ivyo bintu vyo guhonya ubwoko, mw’isi yose barabihana. Vyaratanguye twarumvise muri 1948, vyarasubiriye muri Yougoslavie, vyarabaye i Rwanda; twebwe ng’aha mu Burundi, nta kintu cigera kivugwa. Ikibazo gikuru nk’uko twumva Prezida Mandela abidusigurira, jewe abo maze kwumva, nta ngorane bafise mu vy’uko abigeze gutwara ibirwanisho, baja mu gisirikare c’Uburundi. N’ikimenyamenya, hari abamaze kubisubiza n’ubu binjiye mu gisirikare. None abo bantu bahoneje ubwoko bw’abarundi, tubashira gute muri ico gisirikare, kandi ata n’umwe arahanirwa guhonya ubwoko… Kuko kwiba, eeh, kumena imodoka, gusitura ama pylones; si co kimwe no guhonya ubwoko. Twe twagira tuti, jewe uko ndavyiyumvira, imbere y’uko tugira ivyo biharuro, nimubanze mudufatire abo bantu b’abasoda tuzi duhurira kuri terrain, bakommanda abo baja guhonya abantu, babanze bahanwe n’amakungu. Muce mubahitana abo bandi boba baragiye kubera gukurikira umuhari, kubera gukurikira iki, tuce turaba ingene tubashira mu rwego rw’abandi, nabo nyene bihane. Kuko ubu umenga ntacigeze kiba.
Hanyuma ikigira gatatu, kijanye n’ico. Hari ibiharuro twumva bija biravugwa: 85%, 14%, na 1%; jewe nibaza ko Prezida Mandela batamubwiye ko ivyo biharuro vyagizwe igihe tutari bwaronke independance. Haraheze nk’imyaka mirongo itatu. None kuva ico gihe, twagumye turi cumi na bane gusa, abandi 85, rimwe? Nibaza ko n’ivyo biharuro bobiraba. Harabaye n’ihonyabwoko, n’abandi barahunga, hanyuma n’abandi bararongorana. None ubu twumvise kuri stade bageze ko n’abatwa ngo babaha 2%. Hariho n’abandi bazohava bagira bati na twebwe reka turabe ingene tubigira. Ubu rero havuga….ubwa mbere abo bahanuzi biwe n’abandi bari muri ivyo biganiro, babisubiremwo, hanyuma bace bamenya y’uko ibiharuro n’ubu bizotuzanira ibindi bintu. Usanga abo bahutu ari 85%, bagaca babashiriramwo 50% b’abasoda. Aha mu Burundi ntitwicisha inkoho gusa, twebwe turi aba specialistes, twicisha imipanga, twicisha imbugita, twicisha amabuye. Abo bahutu 85%, bashizemwo 50%, bagomvye bazoca babandanya vya bindi bageza hagati, nta n’umwe azosigara. Urumva rero ivyo biharuro iyo bitujana, nta wuzi aho ari ho.
Ikibazo ca nyuma nagira nse n’uwuherezako ubu, nagira mbaze igituma , igituma kinini mwobamutanguriye kw’equilibra mu gisoda. Mu gisoda sinzi ko ari ho hihuta cane h’uko hoba equilibre y’abahutu n’abatutsi. Turavye ng’aha mu Burundi, hariho ahantu henshi usanga ubwoko bumwe ari bwinshi kuruta ubundi. None ico kintu gituma muri processus, vyihutiwe cane gutangurira equilibre mu gisoda, ni kubera iki? Hoba hariho ingene muzoca mubigira muri iyo processus …
[PROPOS INAUDIBLES DE BUYOYA]…
Excellence monsieur le Président, ndahejeje, … ingene mu zindi nzego muzoca mukurikira kugira mw’equilibre, kugira ngo habe 50-50 canke 40-40.
Murakoze, Excellence Monsieur le Président.
La première question était en rapport avec le traitement paradoxal que la communauté internationale avait réservé aux milices terroristes et génocidaires du Burundi, à savoir, le CNDD-FDD-FNL. Selon cet officier, on aurait dit qu’on récompensait ces criminels contre l’humanité pour les massacres de civils innocents qu’ils commettaient depuis 1993.
Dans sa deuxième question, l'officier rappella l’origine de la guerre qui entrait dans sa huitième année: l’armée avait en face d’elle des hordes génocidaires qui s’étaient mis à exterminer la composante tutsi de la population burundaise [‘abantu bahonya ubwoko n’ubu bakibandanya,’ littéralement, ‘des gens qui ont commis le génocide et qui le commettent toujours]. “Pourquoi alors voulez-vous qu’on les intègre dans l’armée, alors qu’ailleurs, en ex-Yougoslavie, au Rwanda, etc, de tels actes sont réprimés?” demanda-t-il? On note en passant que malgré ses questions très pertinentes, l’intervenant n’ose pas identifier les victimes de choix de ces miliciens, à savoir, les tutsi. Pour rappel, ces derniers étaient tués indistinctivement par les hommes du CNDD-FDD qui y adjoignaient quelques fois les hutu qui rejettaient l’idéologie génocidaire.
La troisième question concernait les quotas ethniques sur lesquels on allait désorganiser l’armée en y intégrant les miliciens génocidaires. L'intervenant souligna que la fameuse distribution de la population burundaise en 85% de hutu, 14% de tutsi et 1% de twa dataient de la colonisation; que ces chiffres qui avaient été calculés suivant des procédés très peu fiables, devaient avoir changé suite aux mariages interethniques, au génocide et à l’exil. Par cette question, l’officier aura le mérite d’avoir tenté de déconstruire le socle de la théorie odieuse des quotas ethniques.
La dernière question concernait l’intégration dans l’armée des miliciens génocidaires à concurrence de 50%. L’officier voulut s’enquérir si ces proportions seraient étendues aux autres institutions. Il prit également soin de demander pourquoi c’est par l’armée qu’on commencait cette opération honteuse. Fait non-négligeable, quand l’intervenant abordait cette question, le putschiste pro-génocidaire Buyoya le somma de boucler son intervention – probablement qu’il était déjà trop dérangé par l’exposition détaillée qu’on venait de faire des contre-vérités soutendant les accords impies d’Arusha alors en préparartion.
Conclusion sur la série des discours de l’armée burundaise sur le génocide
Les discours des militaires burundais face à l’ institutionnalisation du génocide aura montré que les accords impies d’Arusha n’ont jamais eu l’adhésion populaire qu’on leur prête. Ils furent le fruit d’une coercion exercé séparément par les pouvoirs publics d’une part, et la communauté internationale, d’autre part. Et malgré cette énumération des lacunes qu’accusait le plan d’Arusha, les forces armées s’y conformèrent moins par conviction que par coercion. Quoiqu’illégitime, le commandant en chef de l’armée, le putschiste pro-génocidaire Buyoya avait parlé. C'est ainsi que le slogan “Ton chef, ton cerveau” qui avait fait de l'armée burundaise la plus disciplinée de la région, contribua à sa destruction. Car en se pliant au désidérata de son putschiste de commandant, l'armée pavait la route aux milices qui, moins de 5 ans plus tard, viendront l’assujetir et la renvoyer.
TRANSCRIPTION DE L'INTERVENTION
Ikibazo ca mbere mfise, ni gusiguza. Iyo abantu bafashe bakarengera mu bantu bakica, hanyuma bagaca bagwana n’abasirikare basanzwe bacungera abantu n’igihugu, eeeh, iyo abasirikare bashoboye gucungera imbibe zabo, bagacungera n’abantu babo, ngirango, jewe uko ndavyibaza, mu vy’igisoda, baba batsinze ingwano.
None aba tumaze imyaka indwi tugwana, twebwe imbibe zacu turazicunze, n’aho bakibundabunda bica abantu mu misozi. None ko muvuga ko tubinjiza mirongo itanu kw’ijana, na mirongo itanu kw’ijana, ni inde yatsinze, ni inde yatsinzwe? Twe twagira tuti, uko twokwiyumvira, ko bamaze imyaka indwi bagerageza kutwomora tukabananira, tukaba tugikingiye imbibe, ubu ni bo bodusaba, kuko ari abarundi, tukaraba rero ingene twobashira muri runo rwego, barukeneye. Ico ni ikibazo ca mbere.
Ikibazo ca kabiri, hariho ikibazo kija kiravugwa, abasirikare jewe mu bo tubonana batarumva neza. Twasohoye inkoho muri 93, ni vyo vya vuba, kubera hariho abantu bafashe ibigwanisho bariko barahonya abarundi, kandi n’ubu bakibandanya. Iyi ni imyaka indwi. None ivyo bintu vyo guhonya ubwoko, mw’isi yose barabihana. Vyaratanguye twarumvise muri 1948, vyarasubiriye muri Yougoslavie, vyarabaye i Rwanda; twebwe ng’aha mu Burundi, nta kintu cigera kivugwa. Ikibazo gikuru nk’uko twumva Prezida Mandela abidusigurira, jewe abo maze kwumva, nta ngorane bafise mu vy’uko abigeze gutwara ibirwanisho, baja mu gisirikare c’Uburundi. N’ikimenyamenya, hari abamaze kubisubiza n’ubu binjiye mu gisirikare. None abo bantu bahoneje ubwoko bw’abarundi, tubashira gute muri ico gisirikare, kandi ata n’umwe arahanirwa guhonya ubwoko… Kuko kwiba, eeh, kumena imodoka, gusitura ama pylones; si co kimwe no guhonya ubwoko. Twe twagira tuti, jewe uko ndavyiyumvira, imbere y’uko tugira ivyo biharuro, nimubanze mudufatire abo bantu b’abasoda tuzi duhurira kuri terrain, bakommanda abo baja guhonya abantu, babanze bahanwe n’amakungu. Muce mubahitana abo bandi boba baragiye kubera gukurikira umuhari, kubera gukurikira iki, tuce turaba ingene tubashira mu rwego rw’abandi, nabo nyene bihane. Kuko ubu umenga ntacigeze kiba.
Hanyuma ikigira gatatu, kijanye n’ico. Hari ibiharuro twumva bija biravugwa: 85%, 14%, na 1%; jewe nibaza ko Prezida Mandela batamubwiye ko ivyo biharuro vyagizwe igihe tutari bwaronke independance. Haraheze nk’imyaka mirongo itatu. None kuva ico gihe, twagumye turi cumi na bane gusa, abandi 85, rimwe? Nibaza ko n’ivyo biharuro bobiraba. Harabaye n’ihonyabwoko, n’abandi barahunga, hanyuma n’abandi bararongorana. None ubu twumvise kuri stade bageze ko n’abatwa ngo babaha 2%. Hariho n’abandi bazohava bagira bati na twebwe reka turabe ingene tubigira. Ubu rero havuga….ubwa mbere abo bahanuzi biwe n’abandi bari muri ivyo biganiro, babisubiremwo, hanyuma bace bamenya y’uko ibiharuro n’ubu bizotuzanira ibindi bintu. Usanga abo bahutu ari 85%, bagaca babashiriramwo 50% b’abasoda. Aha mu Burundi ntitwicisha inkoho gusa, twebwe turi aba specialistes, twicisha imipanga, twicisha imbugita, twicisha amabuye. Abo bahutu 85%, bashizemwo 50%, bagomvye bazoca babandanya vya bindi bageza hagati, nta n’umwe azosigara. Urumva rero ivyo biharuro iyo bitujana, nta wuzi aho ari ho.
Ikibazo ca nyuma nagira nse n’uwuherezako ubu, nagira mbaze igituma , igituma kinini mwobamutanguriye kw’equilibra mu gisoda. Mu gisoda sinzi ko ari ho hihuta cane h’uko hoba equilibre y’abahutu n’abatutsi. Turavye ng’aha mu Burundi, hariho ahantu henshi usanga ubwoko bumwe ari bwinshi kuruta ubundi. None ico kintu gituma muri processus, vyihutiwe cane gutangurira equilibre mu gisoda, ni kubera iki? Hoba hariho ingene muzoca mubigira muri iyo processus …
[PROPOS INAUDIBLES DE BUYOYA]…
Excellence monsieur le Président, ndahejeje, … ingene mu zindi nzego muzoca mukurikira kugira mw’equilibre, kugira ngo habe 50-50 canke 40-40.
Murakoze, Excellence Monsieur le Président.